άρθρο του Γιώργου Χρ. Παναγόπουλου

1.) Η διαχείριση των Αστικών Απορριμμάτων, ξεκινά ουσιαστικά από τον τρόπο
που ο καθένας από εμάς, διαχειρίζεται στην καθημερινότητα του, τα οικιακά
του απόβλητα. Όσο ο καθένας από εμάς, δεν λειτουργεί με περιβαλλοντική
συνείδηση και οι Δήμοι δεν προχωρούν να επιβάλλουν τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα, θα ψάχνουμε
συνεχώς νέους χώρους ταφής απορριμμάτων, που κανείς (απολύτως δικαιολογημένα) δεν
θέλει στην ευρύτερη περιοχή του.


Σε περιοχές όπως ο Δήμος του Ωρωπού, με κατοικίες που διαθέτουν κήπους, θα μπορούσε ο Δήμος να παραχωρεί ειδικούς κάδους στους ενδιαφερόμενους, (με την μορφή κινήτρου) και έτσι να επεξεργάζονται τα οργανικά τους απορρίμματα με τη μέθοδο της «κομποστοποίησης». Μάλιστα ο Δήμος σε αυτούς τους Δημότες που διαχειρίζονται μ’ αυτόν τον τρόπο τα οργανικά οικιακά τους απορρίμματα, θα μπορούσε ανταποδοτικά να μειώνει τα επιβαλλόμενα Δημοτικά Τέλη, ενώ σε άλλους να τα αυξάνει. Αντίστοιχα τα τέλη τελικής διάθεσης, που πληρώνουν οι ΟΤΑ για τη χρήση των ΧΥΤΑ-ΧΥΤΥ (Χώρων Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων – Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων) θα πρέπει άμεσα να συνδεθούν με τις ποσότητες που θάβει κάθε ΟΤΑ, ώστε να ισχύσει η αρχή «Ο Ρυπαίνων Πληρώνει» και να υπάρχουν και οικονομικά κίνητρα στους ΟΤΑ για να καταστούν υπεύθυνοι και ενεργοί στη μείωση των απορριμμάτων. Είναι απαραίτητη επίσης η ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών από την πολιτεία για τη μείωση της αχρείαστης συσκευασίας σε διάφορα καταναλωτικά αγαθά, η επανεξέταση του συνολικού παραγωγικού μοντέλου προϊόντων, καθώς και η υιοθέτηση από τους πολίτες οικολογικών καταναλωτικών τρόπων συμπεριφοράς και αγορών.
Σε κάθε περίπτωση η διαχείριση των οικιακών απορριμμάτων είναι
ευθύνη της κάθε μιας πόλης, (ομαδοποίηση
απορριμμάτων μέχρι πληθυσμού 100.000 κατοίκων στις πυκνοδομημένες περιοχές και
σε αυτοτελείς ενότητες όπως ο Δήμος Ωρωπού, λόγω έκτασης και αύξησης του
πληθυσμού τους καλοκαιρινούς μήνες), και
όχι να επιβάλλεται η διαχείριση σε επίπεδο Νομού, όταν μάλιστα ο Νομός
Αττικής διαθέτει τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας. Μάλιστα πιστεύω ότι ο τομέας της επαναχρησιμοποίησης, όπου εφαρμοστεί
σωστά θα έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις στην κοινωνικο-οικονομική ανάπτυξη
της κάθε περιοχής, δίνοντας μεγάλες δυνατότητες απασχόλησης!.
3.) Τι κάνουν λοιπόν οι
Σουηδοί, οι Αυστριακοί, οι Δανοί, Ισπανοί, Άγγλοι, Καναδοί, και πολλές ακόμη προοδευμένες Κοινωνίες, που
δίνουν απόλυτη προτεραιότητα στο περιβάλλον και οι πολίτες τους είναι υπεύθυνοι
για την λύση του προβλήματος και δεν «ψάχνουν να μεταφέρουν» το πρόβλημά τους,
στην διπλανή τους πόλη;
Μειώνουν
συνεχώς τον όγκο των θαμμένων αποβλήτων τους, καταργούν τους χώρους ΧΥΤΑ και ΧΥΤΥ,
προωθώντας την ανακύκλωση που μόνο για την Σουηδία το 2007, έφτασε το 36%, ενώ
για την κομποστοποίηση το 12% και για την ενεργειακή αξιοποίηση με 46%,
φτάνοντας στο απόλυτο νούμερο του 94%, επεξεργασίας των οικιακών αποβλήτων
τους. Ουσιαστικά οι Σουηδοί μηδένισαν για το 2007, την απόρριψη των οικιακών
αποβλήτων!!!.



Μπορεί ένα μέσο άτομο ή μια οικογένεια στην Ελλάδα να δημιουργήσουν πραγματικά Zero Waste; Η απάντηση είναι η εξής: Με την σωστή διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς στα σχολεία, με την διαπαιδαγώγηση της οικογένειας να κάνει προσεκτικά ψώνια, και να μάθει να χρησιμοποιεί στην πηγή τον διαχωρισμό των απορριμμάτων στο σπίτι, είναι δυνατόν να μειωθεί με μεγάλο ρυθμό η ποσότητα των υπολειμματικών αποβλήτων, όταν μάλιστα ο ίδιος ο Δήμος θα αποφάσιζε να επιβραβεύει αυτούς που θα έκαναν αυτή την σοβαρή προσπάθεια. Άμεσα λοιπόν θα μπορούσε να είχε ανακύκλωση σε επίπεδο κατοικίας σε χαρτόνι, μέταλλα, πλαστικά, γυαλί, λευκά είδη, ηλεκτρονικά είδη, υφάσματα, κλπ, τα οποία μπορούν με εύκολο τρόπο να επανεισαχθούν στον κύκλο παραγωγής, ενώ η ανακύκλωση θα μπορούσε να μεθοδευτεί και σε άλλες σημαντικές κατηγορίες υλικών (όπως τα επικίνδυνα οικιακά, αχρησιμοποίητα ή ληγμένα φάρμακα, ο ρουχισμός και τα υποδήματα, τα έπιπλα ή άλλα ογκώδη προϊόντα), για τις οποίες δεν υπάρχουν αντίστοιχα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης.
4.) Ερχόμαστε λοιπόν τώρα στην
πραγματικότητα της Ελλάδας, και ιδιαίτερα στην πραγματικότητα της Αττικής.




Σημειώνεται ότι οι κάτοικοι δεν αντιδρούν στις εν
λόγω μονάδες που είναι σχετικά καθαρές και συμβατές με τις αυστηρές Ευρωπαϊκές
Νόρμες, και από την άλλη οι κάτοικοι των χωρών αυτών κερδίζουν ανταποδοτικά από
το σημαντικά χαμηλό κόστος θέρμανσης και ηλεκτρισμού. Μάλιστα η Αρμόδιοι
στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμβουλεύουν σήμερα τα κράτη μέλη σε μεγάλο βαθμό που στηρίζονται
σε χώρους υγειονομικής ταφής, (βλέπε Ελλάδα), να επικεντρώνονται στην χωριστή
συλλογή στην πηγή, στην αύξηση της ικανότητας ανακύκλωσης και στην απομάκρυνση των
βιολογικών αποβλήτων από τους χώρους υγειονομικής ταφής. Επιμένει ότι σε περίπτωση
που τα εν λόγω κράτη μέλη επιθυμούν να αντλήσουν ενέργεια από τα απόβλητα, αυτό
που σήμερα υποδεικνύεται και συνίσταται είναι η ενέργεια που παράγεται από την ανακύκλωση των
βιολογικών αποβλήτων με την μέθοδο της αναερόβιας χώνευσης, μια μέθοδο
παραγωγής ενέργειας κατ’ εξοχήν οικολογική.


4.) Η προσπάθεια της
Κεντρικής Διοίκησης το 2003 να προτείνει ξανά ΧΥΤΑ στο Πολυδένδρι συγκεκριμένα
στην θέση «Τρύπες», πλησίον της σημερινής προτεινόμενης θέσης, απέτυχε από την συντονισμένη αντίδραση μερίδας
Βουλευτών, της Νομαρχίας Ανατολικής Αττικής, των Προέδρων των Κοινοτήτων και
των Φορέων της ευρύτερης περιοχής, που ένωσαν δυνάμεις και με οργανωμένες
αγωνιστικές κινητοποιήσεις τους, απέτρεψαν την εντελώς ακατάλληλη θέση….






Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.